Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

2016. július 10., vasárnap

StresSz

Végülis elmentem dokihoz a magas vércukraim miatt, mert kicsit féltem a ketoacidózistól, és mert már igazán kimerült voltam ebben a végtelen totó-lottóban... de szerencsére kiderült, hogy a szervezetem nincs akut veszélyben.
Szóval más ötletem nem maradt, cseréltem a Humalog-ampullát, bízva a "friss hatásban". :-D
Mivel aznap utaztam is, nem tudom pontosan, hogy ez az inzulincsere, vagy a hideg frontból való szabadulás volt-e a kulcs, de szépen stabilizálódtak az értékeim. :-)

Aztán gondoltam, van itt azért még mit górcső alá venni, ha épp logikát keresünk a vércukorszint extrém emelkedése kapcsán, és eszembejutott a STRESSZ. Igaz, nekem nem játszott az elmúlt időszakban (kivéve persze a huszas milimolok láttán rámtörő idegbajt :-D) , de azért van mit írni róla...

A stressz önmagában nem betegség, viszont ha nem fordítunk kellő figyelmet arra, hogy jól kezeljük a számunkra megterhelő mentális (pl. párkapcsolati-, munkahelyi konfliktusok) és/vagy fizikai (pl. sérülések) helyzeteket, akkor a tartós stressz hatására akár meg is betegedhetünk. 
Szóval kezdjük is ott, hogy mindez lehet akár rizikófaktora is a cukorbetegség kialakulásának. Ez nyilván nem azt jelenti, hogy minden stresszel élő ember előbb-utóbb diabéteszes lesz, csupán azt, hogy ha megvan a genetikai hajlam és esetleg más kockázati tényezők is jelen vannak az életünkben, a stressz felgyorsíthatja a folyamatot.
Normális esetben, a stressz hatására a szervezet ún. válasz akcióba lép, ennek során számos úgynevezett stresszhormon szintje emelkedik, ezek segítik a sejteket a megfelelő energiaellátásban, mely döntően zsírból és szénhidrátból származik, tehát a vércukorszint emelkedik, és a glükóz a sejtekbe be is jut.
És mi történik velünk stressz hatására, ha diabétesz is van?
Sajnos a mi szervezetünkben ez a stresszválasz nem működik megfelelően, hiszen az inzulin nem képes a sejteket extra energiához juttatni, ezért a glükóz szintje megemelkedik a vérben. Mivel sokszor a stressz hosszú időn keresztül jelen van, a stresszhormonok sokáig termelődnek, így a folyamat szinte krónikussá válik. Arról nem is beszélve, hogy a kedvezőtlen körülmények hatására hajlamossá válunk elhanyagolni magunkat, a diétát, a rendszeres méréseket... én legalábbis voltam így már vele.
És mindez nemcsak súlyos pszichológiai, hanem élettani következményekkel is járhat.

Honnan tudjuk, hogy benne vagyunk?
Testünk mindig figyelmeztet és reagál is az észlelt veszélyekre. Ezért érezhetünk: fejfájást, emelkedett pulzust, magas vérnyomást/vércukorszintet. Ezért tapasztalhatunk emésztési zavarokat, hányingert, szédülést, túlzott étvágyat vagy étvágytalanságot, hátfájást, nehézlégzést, szorongást és/vagy pánikrohamot, és küszködhetünk alvászavarral is. (A felsorolást nem is folytatom...)
Szóval cukorbetegség ide vagy oda, érdemes megtalálni a számunkra legmegfelelőbb stresszoldási módszert, az tuti!

------» A sport, illetve a rendszeres relaxáció kombinációja általánosan javasolt, és jól bevált stresszoldó módszer, hiszen nemcsak fizikailag, hanem mentálisan is erősíti a szervezetet.
Igaz, a mai rohanó világban nagyon nehéz időt és energiát szánni a pihenésre, de nem lehetetlen. Ha nem pillanatnyi megoldásokban, hanem hosszútávú célokban gondolkodunk, meg fogjuk találni azt a napi egy órát valahol a sokminden között.:-)

Ha mégis mindössze perceid maradnak a 24 órából, kérlek tanulj meg legalább egy légzéstechnikát. 
Miért fontos a megfelelő légzéstechnika stresszhelyzetben? Mert meghatározza a vérnyomást, a pulzusszámot, az anyagcserét, az emésztést, sőt az összes szerv működését, valamint az általános hangulatot és idegállapotot is. És mert semmiféle segédeszközt nem igényel, csak némi nyugalmat.

Meditációs technikákból hoztam neked az alábbi gyakorlatot, hidd el működik, akkor is, ha csak 3 perced van leülni a metrón. :-) Íme:
Lassan szívd be a levegőt az orrodon, és lassan engedd ki a szádon keresztül. Ismételd ezt a ritmust legalább 5 percen keresztül. Még hatékonyabb, ha belégzéskor előre tolod a hasad, és a vállaid nem engeded megemelkedni, így a tüdőd jobban megtelik levegővel.

De nagyon sok más, igazán jó relaxációs módszer létezik ám, úgyhogy megéri kicsit utánajárni a neten... vagy elmenni jógázni, és megtapasztalni saját magad. ;-)


Én pl. rajongok a jógáért.
Írok majd róla. :-)

Addig is le a negatív stresszel!------------------------------»

Ui: Írtam negatív, mert azért nem árt tudni, hogy a stressznek bizony létezik az a pozitív-életmentő-motiváló változata is, ami nagyban segíti kitűzött céljaink elérését, és úgy általánosságban a túlélést. Fordítsunk hát erre több energiát, és védekezzünk a negatív körülmények ellen.:-)

Üdv,
DiabGirl

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése