Blog az életről, az egészségről és a mindennapokról cukorbeteg köntösben. :-)

2016. június 2., csütörtök

NaplózZunk?

Egyszer így, egyszer úgy.

Legalábbis nálam valahogy nem akar működni ez a rendszeres jegyzetelés. Sokszor szívből kívánok magam mellé egy személyes diéta-felügyelőt, aki non-stop kontrollálja a tennivalókat. Te is?
Pedig nem egy bonyolult feladat ez, sőt, én egyébként kifejezetten imádok adminisztrálni/rendszerezni. De néha valahogy viszketek a sok kötelező tennivalótól, és ha a méréseket, szúrásokat, fejben matematikát esélyem nincs elkerülni, hát próbálom a naplózást kiiktatni az életemből. :-D
Jó kifogás.

Még akkor sincs igazam, ha egyébként fejben törekszem a rendszerességre.
Hogy miért?
Mert elég kellemetlen tud lenni az élet diabétesszel, ha nem tudjuk mit csinálunk. Adjuk az inzulint itt meg ott, mérünk ekkor meg akkor, sportolunk meg bulizunk ezen meg azon a napon, utazunk erre meg arra és stresszelünk is így vagy úgy. Oké. És hogyan hatott mindez a vércukorszintünkre?
Napló nélkül nekem halvány, de még lila gőzöm nincs róla, mert egyszerűen nem tudok mindenre pontosan visszaemlékezni.
Arról nem beszélve, milyen kényelmetlen és/vagy? ciki egy soron következő kontroll azzal az üres naplóval. :-D

Szóval írjam.
De hogyan?

Mindenhol önkontrollról olvasok. Igaz is, hiszen annyi lehetőségünk van ma már igazán jól csinálni a diabéteszt és élhetővé tenni a mindennapokat.
Miért nem használom legalább valamelyik telefonos applikációt a jegyzeteléshez?
- Egyszerű jegyzet...
- Naptár funkció...
- Vagy akármelyik letölthető diabéteszes applikáció...
- Még a Facebookon is üzenhetnék magamnak... :-D

De valahogy én ezeket nem érzem. Biztos régimódi vagyok, meg amúgy tanári vérem van. A füzet, toll, egyéb jegyzet sokkal közelebb áll hozzám. Szoktam is vásárolni szuper kis naplókat, meg színes filcet. Mindig alkotok valami színeset és jobban használhatót, mint az a kórházi – ingyenes kis jegyzet. Szerintem csak fantázia kérdése.
Jöhetnek csillámpónik vagy batmanek is két érték között, ha úgy érzed. Hiszen sokkal lelkesebben lehet használni azt, ha minden pici porcikájával a Tiéd.

Általában én is lelkes vagyok. Csak lusta.:-D Szóval használom a csodafüzeteket... de csak kb. Két hétig.
Majd a kontrollt megelőző este jól átizzadom a vércukormérőmet, és próbálok visszaemlékezni mindarra, ami kimaradt a további két hónapban. :-D

Hát írni kell(ene) azt a naplót.
Nem tudok kifogást keresni.
Nincs kifogás.
Önkontroll van és emlékeztetők.

És hogy mit érdemes leírni? 

Szerintem:
- Vércukormérés ideje / Próbálj meg párban mérni legalább egyszer egy nap!
- Inzulinadás ideje / Próbáld meg nagyjából azonos időkben beadni az inzulinjaidat!
- Inzulinmennyiségek / Sose felejtsd végiggondolni mi minden hatott rád előtte, vagy/és mi minden fog hatni rád utána, eszerint kalkuláld azt.
- Szénhidrátmennyiségek / Mindig számold a lehető legpontosabban a CH értéket!

+ Külső tényezők:
- Hirtelen időjárásváltozás
- Stressz
- Menstruáció
- Minden aktívabb mozgásforma
- Betegség
- Nem megszokott étel/ital fogyasztása
- Alkohol fogyasztása különösképpen
- Utazás

!És mindig legyen meg a következő kontrollod időpontja, 
hogy véletlenül se felejtsd el!

(Ezt az egyet még én is beírom a telefonomba is. :-D)

Na, eléggé motivált lettem újra szerkeszteni a kis csodakönyvem.
Megyek is. :-)

Üdv,
DiabGirl

1 megjegyzés:

  1. Sosem értettem ezeknek a naplóknak a fontosságát �� Ha én tudom anélkül is kezelni akkor miert kell vezetni ?�� Legjobb amikor már a cukormérőd nem megy visszább a napokkal es ki kell találnod , hogy miylen cukrod volt 2 hónapja 10.-én ebédnél �� ja es persze hogy mennyit is adtál be ...
    Hanna

    VálaszTörlés